Thursday, March 31, 2011

Penguasaan Minda Separa Sedar part 2

oh sambungan from the part 1, kalau nak bercerita tu kena bercerita sampai abiskan..

Ada juga tips-tips tambahan yang diberikan, disebabkan adanya tips-tips yang dikongsi penceramah la aku suka majlis-majlis bicara ni tak kira tajuk,oh sekiranya kelapangan la(~alasan) tapi betul la kalau tak senang macam mana hendak attend =P …ok berbalik pada citer tadi (iklan tak berbayar jap).

Ok antara tips kali ni yang aku dapat+ingat : kalau masa siang-siang tu marah-marah anak kuarkan perkataan yang tidak sepatutnya (ni salalh satu tindakan separa sedar) bila anak tu dah tidor..usap-usap kepala diorang dan lafazkan kata-kata yang baik, contoh “mak sayang adik, adik budak baik, adik esok bangun awal suka hendak pergi sekolah” itu diantara contohnya la ~'adik' bukan nama sebenar~

So tips yang menarik minat ku! Ohyeah! Kena kurangkan minum tea!! Uwaaa..! fevered ku ditambah pulak dengan susu, and minum panas-panas kat ofis ku ini..syedapnyaa..(lelehhh…) dan juga minuman caffeine yang lain  ..minuman caffeine yang lain aku tak kisah sangat sebab memang tak minum tapi tea  ..oh no..sebab kena kurangkan ..ish tak pasti lak aku kena kurangkan or takleh terus sebab itu antara penyebab sengugut yang sakit..sangat!! uwaaa..! (sila nangis bersama!!) nangis sebab sakit derr..ye aku sampe boleh pengsan dibuatnya kalau sakit tapi sekali ja la pengsan (saja kasi dramatic sikit), the rest guling-guling tak kira dimana lokasi pun..huh dah tak kisah bila sakit!
So macam mana dengan green tea sumer?! Oh sungguh aku tak tahu..ctzaidah, pergi buat research!!

Banyak jugak pantang larang aku ni, dah la makan pun memilih pastu pantang larang lak..ish ish tak boleh jadi ni..kena amalkan gaya hidup yang lebih sihat dengan gigih nampaknya ni so bolehla kurangkan sikit yang pantang-pantang tu..uhu, senang jer kita ni kalau nak sihat, amalkan gaya hidup yang sehat ja..means ada waktu riadah, tidor yang cukup-jangan lebih-lebih, tidor yang cukup disini means tidor yang bersesuaian dengan kerja kita,aktiviti harian kita, tu maksudnya tidor yang cukup, tak semestinya 8jam sepenuhnya(ish ye ye je aku ni =P, harap-harap tak kena band or saman dengan mana-mana pihak :D) kebanyakkan orang yang berjaya..berapa jam ja diorang tidor and kalau korang+aku rajin mengira dan berfikir sejenak..berapa lama masa yang kita dah ambik dalam hidup ini untuk tidor sahaja berdasarkan umur kita ini..kira-kira =D. Itu bab tidor and seterusnya kalau kita mengamalkan gaya hidup yang sehat rasanya dari segi diet (pemakanan seimbang)kita tak ada masalah dalam erti kata lain..yaa kita boleh makan apa yang kita suka! Oh yeah! Sebab orang yang mengamalkan hidup yang sehat ni kan orang yang berdisplin mungkin tidak semua but then insyaAllah semua disiplin ok!

Itu dua jer ek yang aku kongsi..mau dah satu page setengah ni, baru and dua tu jer rasanya yang aku ingat :D (muka tak bersalah jer) ..so sila catit yer makci ct lainkali! Ada jugak yang dicatit tapi ringkas yang lagi meringkaskan =P dalam erti kata lain catitan yang kurang lengkap! Kena buat sendirinyer translation first :D ..oh! oh! before forgot kembali (BM SPM aku dapat berapa ni?) about color, sangat memberi kesan dalam avtiviti seharian ni + kan I’m getting m------d so color-color ni antara benda-benda yang hotspot sekarang ni(bagi aku la, xda kaitan dengan orang lain) sensitive! Alert sangat benda-benda yang berkaitan color ni :D (poyokah?). Sebelum ni pun aku ada didedahkan dengan color-color ni tapi tak ambik serius kot =P ..so as gentle reminder for me in future and current :D ,grey color melambangkan kebijaksanaan, pink color melambangkan cinta, biru muda is kasih sayang, coklat for kematangan, hijau for tenang and yellow for fun-ceria! (kurang rajin utk elaborate =P)


semoga ada baiknya, insyaAllah

No comments: