Friday, April 01, 2011

Talk Show

Semalam tertonton talk show Cube on ntv7 channel, very interesting topic –my first home scheme- yang dikempen oleh kerajaan sekarang ni. Cube is a youth talk show about current issue. They discuss from their opinion as youth on behalf the other youth. –I’m youth t0o..-

This is what I copy and paste from ntv7 page : "ntv7’s youth talk show, CUBE, provides another engaging platform for them to voice out issues in a casual environment, while providing the latest information on youth activities."

Dan semalam adalah episode 6 bagi musim kedua (musim kedua I think!). Dengan tagline nya “break the cube-find way out”..menarikkan, sama-sama berbincang dalam satu suara satu pandangan as a youth generation. Bersama-sama kita memberikan pandangan dan jalan penyelesaian dalam sesuatu issue, adakah isu-isu sekarang mengambil berat akan hal-hal generasi muda ini? Kerana generasi inilah yang akan menjadi pemimpin pada masa hadapan..Rasullullah pernah bersabda “hendak tahu macam mana keadaan pada masa hadapan ,tengok la pemuda pemudi pada waktu semasa” (ayat telah dikarang mengikut kefahaman penulis, which is..me! =P ) ..

For me, talk show macam ini bagus untuk dipraktikan kerana kita boleh mengeluarkan, berkongsi pandangan dari segi sudut generasi muda dan berkongsi sesame kita and insyaAllah didengar oleh generasi pemimpin kita and mungkin juga masyarakat sekiling.

Talk show ini dapat juga memberi dan menambahkan maklumat-maklumat berkenaan isu yang dibincangkan kepada penonton dalam range yang sama sebagai input tambahan dalam membantu keputusan yang bakal dibuat.

Oh sebelum terlupa, diorang ada bagi tips-tips penggunaan kewangan yang baik, ada 7 tips semuanya tapi taknak highlight kan sebab, first aku tak ingat sepenuhnya tapi aku faham untuk diri aku, second sebab kebanyakkan tips yang dia bagi tu ada yang memang aku apply. Sekian sebab so kat sini yang aku nak highlight kan sangat ialah tips nya yang pertama..kira tips yang penting la ni, tips top seven ,ranking pertama ialah ‘pay for your first!’ kata narrator tu lagi, ini lah kebanyakkan yang orang selalu tak perasan and pandang ringan, walhal sebenarnya sangat memberi kesan pada kita. Terutama aku ..uwaaa…! sangat sedih, suka nak bagi pada orang lain, untuk diri sendiri kurang ..woo..woo..(nangis).

Pay for your first means..bayarkan untuk diri kita dalam erti kata lain..saving first! Ni dapat gaji terus bayar kereta, bayat rumah, bayar hutang..yang tinggal baru bagi pada diri sendiri..silap-silap, tips ni dah pernah aku tahu pada program yang lain tapi dalam bahasa yang agak sopan la kurang dramatic so tak terasa sangat :D ..sekarang dia cakap macam tu , baru la tersenguk sekejap =P ..

So tindakan kita sekarang, dapat jer gaji ,bayar pada kita dulu, g masukkan dalam bank or tabung buluh =P ..pastu yang tinggal baru bayar yang lain-lain, seperti kita bayar yang lain, kita tak boleh ambik semula or minta balik kan ,so begitu juga dengan apa yang kita dah bayar untuk diri kita itu, tidak boleh tarik balik or bahasa yang mudah difahami ambik balik..tidak-tidak! Tidak dibenarkan!!

Come on la ,ingat la itu kita bayar untuk kita, buat apa hendak ambik balik, pergi ambik balik apa yang kita dah bayar untuk orang lain =P ..takde la means akan ada masa yang sesuai untuk kita guna duit yang kita dah bayar itu,like beli rumah, you know.. untuk beli asset, bukan suruh bayar for nothing bro!
So you know who you are and your finance to0 .. =P ..


..ops ada keja la ..BUAT KERJA!


Assalam..see in next post!


semoga ada baiknya, insyaAllah

No comments: