Monday, March 14, 2011

Versi Draft

sebelum menjadi pekasam dalam page word aku baik aku post..huhu so ..sekian  =P

Bicara 60 Minit
Assalam ..hari itu bicara program bicara 60minit kesah “budi bahasa atau bodek?” disampaikan oleh pegawai Psikologi En Samsudin b. Mohamed dari JPA ,mengikut katanya bodek ni bukan budaya kita pun, adalah sangat tidak bagus untuk diamalkan dan itu adalah salah satu punca stress!

Yang dikatakan bodek ni bila kita lakukan sesuatu berdasarkan kepada siapa kita lakukannya ,kes kerja tak ihklas la ni ,bajet nak amik ati boss tapi kalo orang-orang yang takda pangkat idak ler di layan nya ..itula dikatakan kan bodek ,lain pulak dengan budi bahasa, orang yang berbudi bahasa ni siapa-siapa pun dia layan sama rata ..ha tu la yang dikatakan budi bahasa ,kita yang memantau ni ja jangan nak jeles,buat citer yang bukan-bukan ..huhu selalunya yang pemantau ni yang lebih-lebih ek =P ..u know who u are ..~wuhuu…dan mengikut pandangan nya lagi, budaya budi bahasa ni kenal amalkan dari rumah dan diasuhkan dari kecil ..

Sometime penceramah tu menyelitkan cara nak didik anak ..yang aku ingat pesanan nya ,masa anak-anak kecil – umur 7 tahun, didik diorang dengan kasih sayang ,umur antara 7 – 14 tahun, didik diorang dengan peraturan, peraturan nak masuk toilet , peraturan segala macam la, takda peraturan yang simple k..jangan anggap mudah dan bagitau la juga nape peraturan tu ada supaya diorang faham why why why and why :D then umur 14-21 tahun didik diorang macam kawan..be friend! Maybe a go0d friend than the outside! Give some advise, reason lidten to their opinion, and mybe show some respect to them .. (thumb up!) and insyaAllah they will respect back to u..


Calar-parking
Sengal! Kereta ku telah dicalarkan! ~oh!! Akibat dari perbuatan orang yang tidak bertanggungjawab, boleh tak orang-orang diluar sana prihatin la sikit, fikir la kebarangkalian apa yang akan berlaku bila encik/cik/tuan/puan park kereta kat situ..adoi! kereta tersayang jugak yang kena..dah bertahun eden park situ ,ok jer..memang takleh tengok orang senang, kalo yer pun nak park camtu kuar la awai! Yaiy!

Yang nak lalu tu pun ,dah tau tak lepas sebab kereta encik/cik/tuan/puan yang besar lagi cantik tu naper la tak sedar diri (tak sedar keretanya besar) nak jugak lalu!!?? Kalau encik/cik/tuan/puan bajet lepas, pastikan kereta encik/cik/tuan/puan kecik comel sama kereta eden ha ..lalu la betul-betul ,prihatin la kiri kanan kereta encik/cik/tuan/puan, jangan nak tengok sebelah jerr… gerggghhh!!! Kereta den  jugak yang kena!!! Ah tension! Kalau nak kata den ni park kereta pada tempat yang salah ..hello! eden dah park kat situ almost 2 year beb!! Nothing happen ,kalau pun den tak park tak situ ,still akan ada kereta lain yang akan park situ so dari mana datangnya watak tambahan yang tidak diundang ini!!! Arghhh!!! Calar tu satu hal sekali side mirror aku yang elastik tu (luckily elastik kalau tak, patah!!) terbelakangan, double!!! Takkan la orang yang lalu tu tak perasan?!! Dah la dicalarkan nya panjang ishh!! Tak perasan ker weyy!! Dok tengok belah sana jer kot or encik/cik/tuan/puan memang tak kesah pun??! ..uh!!

Tindakan encik/cik/tuan/puan tu menyebabkan kereta 
encik/cik/tuan/puan calar gak tau (tapi sikit la) and cermin encik/cik/tuan/puan tu, mesti encik/cik/tuan/puan tau kan encik/cik/tuan/puan dah calarkan kereta den ha??!  Mungkin tak cukup lagi selama ni den berhati-hati tidak mencalarkan kereta orang lain! Huh!! Mungkin eden kena lebih berhati-hati and insyaAllah orang lain pun akan berhati-hati untuk tidak mencalarkan kereta den ha..uwaa…!!!! 

Eden ni mana ada lagi rekod calar kreta orang!! (so far n insyaAllah akan datang) paling koman pun bersentuh sikit jer side mirror..  ..uwaa..!!! mana ader calar or terkebelakang pun side mirror tu!! uwaaa..!!! ini tidak adil!!! Oh mungkinkah eden nak tukar kereta baru (blink-blink mata sekejap) ,sedikit ceria disitu =P takda maknanya ..keja den cop duit ker, leh rembat =P ..but who know (,”) takdela sekadar membuang rasa emosi yang tidak bagus ni..apa yang berlaku ada hikmah and pengajaran so pengajaran yang den dapat dalam kes ni..parking la dalam petak parking =P or datang awal ..settle!!

semoga ada baiknya, insyaAllah

1 comment:

ryaisha said...

salam...apa kes nie..keta calar?dh ke jumpe bomoh? testing