Tuesday, March 29, 2011

Penguasaan Minda Separa Sedar part 1

Wah lama sudah tidak post, sungguh tidak berdisiplin..oh (-_-)! .. biasa la perancangan yang mungkin kurang telus :D .. so tiada yang bersalah dalam hal ini melainkan diri sendiri juga..hangat-hangat tahi ayam derr..!

Isnin lepas bicara 60minit menbicarakan tentang penguasaan minda separa sedar..very interesting! For me la..ye la impian nak jadi psychologist tak tercapai so anything related to that ..very interesting me!!

Wahai tuan punya blog!, sila berusaha bersungguh-sungguh ok!! rajin-rajin! Disiplin-displin! ~monolog dengan diri sendiri :D

Ok bila taip monolog ni teringat pulak alkesah bicara 60minit tu, ok lets back to our bicara 60minit, as usual bicara 60 minit ni semestinya aku attend la sekiranya tiada tugas-tugas lain yang sama masa dengannya and yang buat aku nak attend bicara 60 minit kali ni sebab penceramah..oh yeah! Penceramahnya adalah kawan aku semasa kursus induksi beberapa tahun lepas..well takde la kamceng, just kawan gitu-gitu jer, standard kawan kursus huhu..sebab aku suka dengan personalitinya saiz sama aku ja, kecik comel la wey, mungkin dari segi berat dia lebih la beberapa KG :D ..betul la!! ..tapi punya karakter yang orang kata..kecil-kecil cili padi+api  dengan profession yang aku suka..oh it just perfect! for me…so sebelum penceramah dijemput memulakan bicara dalam masa 60 minit (sometime lebih minit =P)penceramah akan diperkenalkan fisrt and for my fren ni beliau dikenalkan sebagai penceramah bebas, penceramah tetap dalam satu segmen kat radio dikawasannya and pernah menjadi pengacara dalam satu pogram bual bicara di TV1 ..oh I just love!! Pencapaian dia tu memberikan aku semangat! Oh yeah! Walapun sememangnya aku sentiasa bersemangat! Uhuh! I just need up my confident level only!! Why its so hard for me??! Uwaa..!!

Sebelum-sebelum ni kan ada and sekarang pun contest-contest yang dianjur untuk memenuhi impian masing-masing(like mencapai impian yang dianjurkan oleh tv3), and every time contest were organize, I was wondering what’s my dream?? Do I have a dream or I just don’t know..is that my dream?? Maybe I just confuse what is dream of :D ..pelik tapi tak hairan ok ..if people say “dream is what we want to do the most!” answer me “a lot I want to do..the most!..anything that I can do! So which one my dream?” =P ..poyos sungguh budak ini! :D and I still looking for the answer until now..and now I think I more understand what is dream of actually ,what is ambition, what is vision or my aimed ..yeah I think I already know..hope!! maybe because of whatever I have been through this before, it learn me..so thanks to the great teacher which is my experience, I face the result, the effect from 
the decision that I have made..wah! budak kecik ini sudah dewasa!! ~~weee…if this age I just grown up then when age i will getting old?? =P Erm..Maybe not..because I’m always young and chill!! =D .. 

Ok berbalik semula pada bicara 60 minit – penguasaan minda separa sedar ni(berapa kali byk iklan daaa..)..tak tahu camna nak terangkan maksud perbuatan yang separa sedar ni, yang pasti takda kaitan dengan tidor ok, so nak bagi contoh perbuatan yang selalu kita buat tanpa sedar tanpa perlu menghantar isyarat ke minda setiap kali nak buat, iaitu bernafas or kelip mata..means ada korang bagitau mata bila masa nak berkelip? (berfikir sejenak) Tak kan ..mata berkelip pun kadang-kadang kita tak rasa kan, tak perasan la kiranya.. so pentingnya penguasaan minda separa sedar ini adalah kerana di sini lah yang akan menentukan personality kita, karakter kita, kejayaan kita..insaAllah, means cara bagaimana kita berfikir dalam kehidupan seharian, dalam membantu kita membuat keputusan, dalam kita menangani tekanan or masalah.

Kira kalau kita berjaya menguasai minda separa sedar kita ni..insyaAllah sangat membantu dalam hidup sebab semuanya bermula dari sini dari minda..ia sesuatu benda yang kita terbiasa buat dan seterusnya menjadi satu habit kalau baik sifatnya..maka baik la hasilnya, kalau sebaliknya maka jadilah sebaliknya..jadi sila tanamkan benda-benda yang positif dalam minda kita dan anak-anak dan sekeliling kita. Jangan ingat diorang tidak mendengar apa yang kita keluarkan dari mulut kita, sesungguhnya ia akan melekat tanpa diorang sedari dan kita juga..separa sedar kan, dan kita akan bertindak seperti yang kita fikir..so dalam erti kata lain selalu la 

keluarkan kata-kata yang baik supaya minda separa sedar merakamnya.


ops..so look like nak kena sambung post esok sebab dah berjela panjang ni :D ..so see ya in the next post


semoga ada baiknya, insyaAllah

No comments: