Wednesday, June 15, 2011

Laksamana Sunan-hijab sang pencinta

Assalam all to who read, today rasa nak write down sikit la next chapter of karangan enRAM kita ni, Hijab sang Pencinta after cinta Sang Ratu.

Well dalam chapter seperti yang tertulis di belakang buku (sinopsis) Laksamana Sunan pulak yang mengembara ke alaf 21 yakni zaman Haryani semasa dia menyembunyikan diri dalam dari askar-askar Melaka yang hendak menangkapnya atas perintah Sultan Melaka pada waktu itu. Seolah-olah peristiwa Ashabul Kahfi berulang but then do remember k, this just a story by enRAM so jangan salah faham pulak, just jalan cerita untuk menunjukkan kuasa Allah yang melampaui batasan fikiran manusia yakni kita la. Kejadian yang enRAM tulis ini just jalan cerita nya sahaja, sekian(iklan masyarakat).

Ok berbalik pada sambungan tadi, walapun Laksamana Sunan tu dah merantau ke zaman alaf baru, dia masih memburu kejahatan kegelapan sehingga berjaya menyelesaikan jenayah culik kanak-kanak yang berlaku dan tujuan kanak-kanak itu diculik adalah untuk dijadikan pengemis oleh satu kumpulan ajaran sesat sebagai menampung aktiviti kumpulan mereka.

Dalam chapter ni Dani yang masih belum dijumpai dalam kejadian tsunami di Aceh telah ditemui tetapi dalam keadaan yang agak tidak betul means Dani tidak ingat siapa dirinya dan bersikap pelik. Haryani yang rasa bersalah dengan pemergian Dani ke Aceh telah menjejakinya dengan harapan semoga Dani selamat dalam bencana itu. Banyak la tempuhan dan dugaan dalam mencari Dani dan dalam Dani mengenal identitinya sendiri, rupanya roh Dani telah terlempar jauh ke penghujung kurun ke 15 as Senggara seperti yang dikisahkan dalam chapter cinta sang ratu yang turut berlawan dengan Laksamana Sunan and dalam chapter tu jugak Sunan tahu bahawa senggara yang dilawannya itu adalah keponakannya Dani dari alaf 21 dan membunuhnya supaya diri Dani balik semula pada alaf 21, ye la mana boleh hidup di dua zaman.

Finally dalam cerita ni Haryani berjaya berjumpa dengan Dani yang sudah pulih ingatan. Dan dalam cerita ni Haryani sekali lagi hampir-hampir menjadi mangsa korban yang ke100 untuk membangkitkan manusia serigala-ajaran sesat lagi hitam. Dani yang mengetahui akan hal itu cuba berhubung dengan sunan. So bila sunan terdampar di alaf 21 ni, sunan terus ke tanah rencong a.k.a aceh dalam memerangi kejahatan yang wujud pada penghujun kurun ke15 itu. And haryani giler sangat suka beb! maklum la selama ni  menanggung rindu yang tak henggat! =P ..so Haryani and sunan ni hampir-hampir nak kawen tau, but then not happen la because sunan is not from this abad so sunan ditembak pada hari pernikahannya (masa belum akad). Apa-apa pun peristiwa ini memberi hidayah pada Haryani. Ok la tu kan . So bila sunan ditembak pada alaf 21 so dia kembali pada kurun penghujung ke15 la ..itu jer and masa dia sampai Melaka hampir hendak di jajah oleh barat, kan sejarah menceritakan Melaka dijajah pada 1511 :D ..

Sedarnya sunan dari tidurnya yang lama itu, seluruh kudrat tenaganya jadi tidak berdaya. Ye la perjalanan masa ni memang memberi akibat yang macam tu, macam kisah Ashabul Kahfi tu. Sila pergi mencari bahan lain untuk kesah Ashabul Kahfi tu ek ,aku kurang ilmu nak komen kat sini :D sorry for the kekhilafan ana ini. So berbalik pada kisah sunan, kat dadanya ada kesan tembakan tu, so sunan yang terjaga tu keluar la dari gua tersebut dengan penuh daya..selangkah ..dua langkah ..jatuh pengsan di luar gua tu and sekian, cerita tu yang abih camtu k ..huhu


so sambung chapter seterusnya Cinta Sufi.

semoga ada baiknya, insyaAllah

No comments: