Thursday, November 04, 2010

lagi banjir

salam all..so ari ni lagi topik banjir uhu..dengan teknologi sekarang ni dapat la aku mengetahui perkembangan terkini pasal kejadian di tempat aku..ops di bandar hometown aku..
tadi ada orang yang sudi meluangkan masa untuk buat video klip pasal keadaan banjir di KN..so dapatla aku tengok beberapa foto yang dia snap..erm bandar KN tu dah jadi macam perkampungan atas air dah ..bagi bangunan bertingkat ..first floor tu memang dah tenggelam la..second floor ok lagi  ..so bank-bank , pejabat kerajaan, sekolah-sekolah memang di tutup la,nak lalu KN kena naik bot ler..mungkin orang yang snap ni naik bot barangkali..rumah-rumah tepi sungai tu memang dah tenggelam wey..air sungai tu kalau hujan-hujan biasa pun air dia memang cepat naik ..last few day ada call mak aku then we are discuss gak la sebab ni..mak aku cakap mungkin diorng buka empangan sebab air empangan  mungkin penuh bila hujan tak berhenti so untuk mengelakkan empangan sarat dengan air diorng kena buka, ini memang standard la ,kalau tak buka empangan tu kang lain pulak citer nyer ..uhu ..so rasanya tu mungkin salah satu la sebab nya
mungkin lagi 2 atau 3 hari lagi ..surut la air tu if not hujan
****
ini kisah banjir di perlis pulak, aku ada kawan kat sana so semalam call dia tanya dia..rumah dia kena ker? katanya kena..air paras pinggang masuk ha..so dia n her family stay kat AS la ..rumah adik dia so masih boleh g kerja la ..walaupun AS pun ada banjir sikit-sikit but still under control..
so aku tanya latest perkembangan ,dia cakap air masih naik taktau dari mana datang nya air tu..hujan dah berhenti uhu..erm betul gak ,itu memang membuatkan aku terfikir ..
KP la yang paling banyak terjejas..almost 25k org dipindahkan ..dari mana datangnya air tu? hujan dah berhenti ... ermmm...


****
esok cuti depavali lajak cuti hujung minggu ..taktau la yang balik kedah tu..boleh sampai ke tak sebab highway pun air naik maa...jalan di tutup :D
dalam paper semalam mengatakan tak boleh masuk alor setar ikut higway ..tak tau la petang nanti camna, ada kawan aku nak balik .boleh la roger dia..rumah kawan aku ni pun salah satu mangsa banjir gak ..so dia cakap nak balik cuci rumah..uhu..yup! harap dah surut ler kat rumah nyer tu..tak surut mana boleh cuci ..balik kang kena stay kawasan pemindahan sementara :D
luckily this week aku tak balik ..but next next week balik tau! insyaAllah dah surut kot air waktu tu .. :)
so just now call mak aku and adik aku ..so far kata diorng keadaan dah semakin pulih cuma adala 2 3 lagi jalan masih di tutup so rasa nya maybe esok much better la ..insyaAllah 



sekian laporan, :p
$$--salam!!--$$

No comments: